دستگاه تصفیه فاضلاب قالیشویی

صنایع قالیشویی، هرساله خصوصاً در مواقع به خصوصی از سال مانند ایام پیش از عید، سفارش‌های بی‌شماری از شست‌وشوی فرش دریافت کرده و ناچار به استفاده از مقدار زیادی آب هستند. قالیشویی‌ها، تکنولوژی مختص به خود برای شست‌وشوی فرش را دارند. اما درهرصورت، جهت جلوگیری از آسیب به محیط‌زیست، اقدام به تصفیه فاضلاب قالیشویی و داشتن لوازم مناسب جهت انجام این کار، از ضروریات است.

C:\Users\k550\Desktop\تصفیه-فاضلاب-1.jpg

نمایی از تصفیه‌خانه فاضلاب قالیشویی

فرایند تصفیه فاضلاب قالیشویی

تصفیه فاضلاب قالیشویی، از تصفیه فاضلاب‌های صنعتی محسوب شده و دارای تکنولوژی‌ها، مراحل و لوازم و دستگاه‌های تخصصی است. این اقدام به روش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد که هرکدام از این روش‌ها نیز لوازم مخصوص به خود را داشته و هزینه‌های متنوعی دارند.

روش‌های تصفیه فاضلاب قالیشویی

روش‌های تصفیه فاضلاب قالیشویی‌ها به روش‌هایی همچون استفاده از اواپوریترها، پیش تصفیه آب، تصفیه بیولوژیکی آب، جداسازی ناخالصی‌های سنگین، خنثی‌سازی و لجن گیری آب انجام می‌شود. تکنولوژی‌ها و وسایل مورداستفاده در هرکدام از این روش‌ها با هم متفاوت بوده و استفاده از این روش‌ها به درجه آلودگی فاضلاب بستگی دارد.

پکیج‌های تصفیه فاضلاب

استفاده از اواپوریترها

طرز کار اواپوریتر یا تبخیرکننده به این صورت است که پس از تبخیر و متراکم‌سازی فاضلاب، آلودگی را از آن جدا می‌کند تا آب تمیز دوباره در قالیشویی مورداستفاده قرار بگیرد. آلودگی جدا شده از فاضلاب، تنها ۵ الی ۱۵ درصد آن را تشکیل می‌دهد. از جمله فواید استفاده از تبخیرکننده‌ها، نیاز آن‌ها به فضای کم، نیاز به مواد شیمیایی و پیگیری و تعمیر کم و عدم استفاده از لوله‌های بزرگ تصفیه در این روش است.

پیش تصفیه آب

این روش، یک تکنیک مکرر جهت تصفیه فاضلاب قالیشویی است که بر اساس تنظیم PH آب، جداسازی لجن و دوز مواد ناخالص، می‌توان دستگاه موردنیاز برای این کار را در انتهای لوله فاضلاب یا در میان آن نصب کرد. جهت کاهش هزینه‌های عملیاتی این روش، از اتوماسیون پیشرفته استفاده شده و نصب و استفاده از این دستگاه بسته به حجم جریان فاضلاب و مدت‌زمان فرایند تصفیه، به‌صورت پیوسته یا متقاطع انجام می‌شود.

تصفیه بیولوژیکی آب

در این روش، اغلب از تکنیک نیتریفیکاسیون یا نیتروژن زدایی شامل تجزیه آلودگی‌ها با استفاده از یک سری باکتری‌های خاص استفاده می‌شود. استفاده از دستگاه تصفیه بیولوژیکی معمولاً بسته به حجم جریان فاضلاب و مدت‌زمان فرایند تصفیه، به‌صورت پیوسته یا متقاطع انجام می‌شود.

جداسازی ناخالصی‌های سنگین

معمولاً، جریان فاضلاب شامل فعالیت‌های صنعتی همراه با ذرات سنگین مانند قالیشویی هستند. این ذرات سنگین به دو روش فیزیکوشیمیایی برای غلظت‌های بالاتر یا از طریق مبدل‌های یونی برای غلظت‌های پایین‌تر صورت می‌گیرد.

خنثی‌سازی

خنثی‌سازی فاضلاب، اغلب از طریق حذف نیتروژن در آب انجام می‌گیرد. این نیتروژن به علل مختلفی ممکن است در فاضلاب قالیشویی وجود داشته باشد و بسته به فرم و غلظت آن، تکنیک‌های گوناگونی اعم از تصفیه بیولوژیکی، تبادل یونی انتخابی یا سلب، به کار گرفته می‌شوند.

لجن گیری آب

کثیفی حاصل از شست‌وشوی فرش به تعداد زیاد، ممکن است باعث پیدایش لجن غلیظ در فاضلاب شود. چندین تکنیک و راه‌حل مانند اتاق فیلتر، فیلتر نوار خلأ و سانتریفیوژ جهت جداسازی این لجن وجود دارند.

انعقاد، خنثی‌سازی و لخته سازی

هدف از انجام این روش، رسوب آلودگی‌ها و جداسازی لجن از آب تمیز است. به‌منظور رسوب این آلودگی‌ها، ابتدا با استفاده از یک ماده منعقدکننده، آن‌ها را از آب جدا کرده و سپس با استفاده از شیر آهک، عملیات خنثی‌سازی آغاز می‌شود. در نهایت، در مرحله لخته سازی، لجن که به‌صورت تکه‌های ریز از آب جدا شده است، به شکل تکه‌های بزرگ درآمده و جدا کردن آن طی فرایند تصفیه فاضلاب قالیشویی آسان‌تر خواهد بود.

بسته به نوع، غلظت و میزان جریان آلودگی در فاضلاب، جداسازی لجن در دو واحد به نام‌های واحد شناور و مخزن تخلیه صورت می‌گیرد. روش انعقاد، خنثی‌سازی و لخته سازی فاضلاب، یکی از قوی‌ترین و مؤثرترین روش‌های تصفیه انواع فاضلاب‌ها از جمله فاضلاب قالیشویی محسوب می‌شود.

C:\Users\k550\Desktop\5qv8_3.jpg

جداسازی آلودگی تولید شده ناشی از شست‌وشوی فرش

تکنولوژی موردنیاز برای تصفیه فاضلاب قالیشویی

فرایند تصفیه فاضلاب قالیشویی مراحل گوناگونی دارد که هرکدام از این مراحل به لوازم و تکنولوژی مختص به خود احتیاج دارند. این مراحل ممکن است شامل گرم یا سرد کردن فاضلاب، جداسازی لجن و مواد سنگین از آب، تنظیم PH آب و تنظیم دوز مواد ناخالص شود.

سیستم خنک‌کننده

این سیستم‌ها جهت تقطیر آب جداشده از آلودگی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این سیستم‌ها به علت صرفه‌جویی در مصرف آب و محافظت در برابر خوردگی، رسوبات (برای حفظ انتقال حرارت) و رشد بیولوژیکی باکتری‌های خاص (برای جلوگیری از بیماری لژیونر) موردنیاز هستند.

سیستم‌های گرم‌کننده

از سیستم‌های گرم‌کننده جهت تبخیر فاضلاب قالیشویی و جداسازی آلودگی از آب تمیز استفاده می‌شود. استفاده از این سیستم‌ها به صرفه‌جویی در مصرف آب و محافظت در برابر خوردگی، رسوبات (برای حفظ انتقال حرارت و جلوگیری از افزایش هزینه‌های انرژی) و رشد بیولوژیکی باکتری‌های خاص کمک می‌کند.

فیلتر تسمه خلأ

از این فناوری جهت جداسازی سیال از آلودگی‌های جامد استفاده می‌شود. طرز کار این وسیله به این صورت است که ابتدا فاضلاب به‌سوی صفحه‌های فیلتر پمپاژ شده و از طریق فشار منفی، آب از این صفحه‌ها مکیده شده و آلودگی در سطح این صفحه‌ها باقی می‌ماند.

پرس فیلتر

این وسیله جهت جلوگیری لجن از آب ساخته شده است. در این روش، لجن در فضای بین صفحات فیلتر پمپاژ شده و مطابق روش پیشین، لجن از آب تمیز جدا می‌شود. در این روش برخلاف روش پیشین، از تعداد صفحات و فشار بیشتری استفاده می‌شود. فرایند جداسازی لجن باید بیشتر از یکبار صورت گرفته و در هر مرتبه، لجن جدا شده باید از دستگاه خارج شود.

محفظه پرس فیلتر بسته به نیاز مشتری در اندازه‌های گوناگون موجود است. این فیلتر پرس‌ها به دو نوع دستی یا نیمه اتوماتیک تقسیم‌بندی می‌شوند که بسته به میزان لجن، غلظت لجن و تعداد دفعات باز شدن پرس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

C:\Users\k550\Desktop\Maraqeh-filtration.jpeg

مخازن تصفیه فاضلاب قالیشویی

نتیجه‌گیری

استفاده بی‌رویه از آب، بدون اقدام به تصفیه فاضلاب حاصل از آن، زیان‌های بی‌شماری را برای محیط‌زیست و در نهایت برای انسان‌ها به دنبال خواهد داشت. قالیشویی‌ها به‌عنوان یکی از صنایعی که از آب آشامیدنی استفاده نمی‌کنند، به‌راحتی می‌توانند فاضلاب ناشی از شست‌وشوی فرش‌ها و قالی‌ها را تصفیه کنند. تصفیه فاضلاب قالیشویی به روش تصفیه آب چاه صورت گرفته و به مواد شیمیایی زیادی نیاز ندارد.

در نتیجه این صنعت نباید از تصفیه فاضلاب خود چشم‌پوشی کند. روش‌ها و تکنولوژی‌های گوناگونی در تصفیه فاضلاب قالیشویی وجود دارند که بسته به میزان تولید آلودگی، می‌توانند توسط قالیشویی‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

 تصفیه فاضلاب قالیشویی , شرکت جهان آب مفتخر میباشد که نوین

ترین  سیستم تصفیه آب و پساب قالیشویی ها را با قابلیت استفاده

مجدد از فاضلاب تصفیه شده را برای قالیشویان  اجرا نماید.

تصفیه آب قالیشویی , در سیستم تصفیه آب قالیشویی ها  معمولا از روش تصفیه پساب الکترو

شیمیایی استفاده میشود که معمولا مرقوم به صرفه نمی باشد بدلیل اینکه در روش تصفیه

فاضلاب الکترو شیمیایی از مواد منعقد کننده شیمیایی استفاده میشود و هزینه نسبتا” بالایی را

داراست از اینرو شرکت جهان آب جدید ترین روش تصفیه فاضلاب کارخانه های قالی شوی  را

با هزینه راهبری پایین به تمام قالیشویان اعلام می دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید :

حمید رضا صالحی

۰۲۶-۳۴۳۰۳۶۴۸

۰۹۱۲-۴۲۴۴۴۳۴

۰۹۳۵-۲۵۹۹۹۵۹